Έκθεση Δημ. Φατούρου στο Μουσείο Μπενάκη ~ Η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΦΩΝΗ
Η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΦΩΝΗ: Έκθεση Δημ. Φατούρου στο Μουσείο Μπενάκη

10 Οκτωβρίου 2009

Έκθεση Δημ. Φατούρου στο Μουσείο Μπενάκη


Επίσκεψη στις αρχές Οκτωβρίου στο Μουσείο Μπενάκη για να παρακολουθήσω ιδίοις όμμασι την μεγάλη αρχιτεκτνική έκθεση του Δημήτρη Φατούρου, αξιόλογου και πολύ σημαντικού επιστήμονα της ελληνικής αρχιτεκτονικής του 20ου αιώνα. Κατά μεγάλη μου τύχη, την ώρα που το επισκέφθηκα ήταν επίσης στον χώρο ο ίδιος ο αρχιτέκτονας συνοδευόμενος από τον αδερφό του δόκτωρα καθηγητή νομικής στην Αμερική , και την κόρη του. Σίγουρα ήμουν πολύ τυχερός.
Η οργάνωση της έκθεσης είναι μία από τις πιο οργανωμένες που έχω συναντήσει με δυνατότητα θέασης τόσο των χειρόγραφων καλλιτεχνικών και σχεδιαστικών έργων του κ.Φατούρου , όσο και των αναπαραστάσεων των έργων σε μακέτες αλλά το πιο εντυπωσιακό ήταν η ευρεία χρήση πολυμέσων που βοηθάν τον επισκέπτη να αντλήσει λεπτομερείς πληροφορίες για το έργο, πληροφορίες που μόνο ο ίδιος ο καλλιτέχνης θα μπορούσε να προσφέρει.
Τα τρία πιο εντυπωσιακά έργα που μπόρεσα να διακρίνω από την έκθεση είναι το Κλειστό Κολυμβητήριο Ναυτικών Δοκίμων του Πειραιά, όπου ο καλλιτέχνης εκτός από τον φυσικό φωτισμό που επιμόνως προσθέτει στην κατασκευή, κάνει μια φιλόδοξη προσπάθεια ο σκελετός της κατασκευής να έχει οριζόντια διαπερατότητα στο κτίριο, όσο και μια ταυτόχρονη εξω- και εσωκτιριακή ύπαρξη.
Το δεύτερο αξιόλογο έργο είναι η σύνθεση σχολικής μονάδας, στην οποία ο καλλιτέχνης προσπαθεί να αποδώσει την κάθε σχολική μονάδα-τάξη ως μια παραγωγική κυψέλη, όπου προετοιμάζεται από τις μέλισσες το μέλι της γνώσης. Το βίντεο που παρουσιάζεται στην έκθεση, αποτελεί ένα θεσπέσιο έργο του καλλιτέχνη που προσπαθεί να αποδώσει τον ρόλο που ο ίδιος σχεδίαζε για τον μαθητή στην σχολική μονάδα.
Το τρίτο έργο που μου αποτυπώθηκε στην μνήμη είναι η πρόταση του στον διαγωνισμό για την Εθνική Πινακοθήκη, όπου η σύλληψη του αποτελεί μοναδική σχετικά με την ύπαρξη δύο διαφορετικών κτιρίων τα οποία θα συνδέονται μέσα από ένα φυσικό περιβάλλον.
Σε πολλά έργα της νεότερης ηλικίας του μπορεί κανείς να διαπιστώσει σχέδια απο μία πολυκατοικία της εποχής, όπου είναι χαρακτηριστική η ομοιομορφία των αρχιτεκτόνων στην σύνθεση πολεοδομικών συγκροτημάτων. Παρατηρείται ένα πρότυπο πολυκατοικίας που η μετέπειτα έκρηξη δόμησης στην Χούντα σχεδόν επέβαλλε αρχιτεκτονικά σε όλες τις μεριές του Λεκανοπεδίου, μετατρέποντας το σε μία μονότονη και άμορφη μάζα σκυροδέματος.

Related Posts with Thumbnails